skip to Main Content

Natuurlijk hoeven we visliefhebbers nergens meer van te overtuigen. U zult zich tenslotte niet gauw laten weerhouden om een lekker visje te eten. Toch zijn er steeds meer redenen om te kiezen voor vis. Vaker vis eten, bijvoorbeeld als alternatief voor vlees of zuivel, is goed voor de gezondheid. Vis bevordert namelijk op diverse manieren de gezondheid. Niet voor niet adviseert het Voedingscentrum om minder vlees en minsten tweemaal per week vis te eten. Geen gek idee, toch?

Wat vis zo gezond maakt

Maar wat is het dan dat vis zo gezond maakt? Simpel gezegd: vet. Vet? Horen wij u denken. Veel mensen krijgen inderdaad te veel ongezonde vetten binnen. Toch is vet in beginsel niet slecht. We hebben het tenslotte allemaal nodig. Sommige vetten zijn dikmakers en hebben vooral negatieve gezondheidseffecten. Vis bevat echter veel Omgega-3-vetzuren. Deze zijn goed voor het lichaam en worden daarom ook beter opgenomen. Omega-3 zorgt dus niet zo gauw voor een gewichtstoename.

Waar het wel voor zorgt?

  • Lagere bloeddruk;
  • Minder kans op hart- en vaatzieken;
  • Beter doorstroming van het bloed;
  • Een betere werking van het imuunssysteem.

Maar dat is niet alles

Net als vlees en zuivel bevat vis veel eiwit. Ook eiwitten zijn cruciaal voor een gezond lichaam. De eiwitten in vis zijn veel beter verteerbaar dan die uit andere bronnen. Wat vooral goed is aan vis zijn de eiwitten die het lichaam niet zelf aan kan maken en dus moet verkrijgen uit voedingstoffen. Het eiwitgehalte van verse vis bedraagt tot wel 20%! Ook bevatten vis en schaaldieren essentiƫle aminozuren.

Daarmee houden de positieve gezondheidseffecten van vis niet op. Vis bevat namelijk ook volop vitamines. Vooral de vitamines A, B6, B12 en D krijgt u via vis volop binnen. Ook de mineralen calcium, ijzer, jodium en zink vindt u terug in vis en schaaldieren. Kortom: met vis bewijst u niet alleen uw smaakpapillen maar ook uw gezondheid een goede dienst.